Tegenwoordig is het zelfs nog moeilijker om uw boodschap onder de massa te brengen in een zee van marketinglawaai. U betaalt grote bedragen voor media zoals tv en radio en vraagt u zich af hoe u uw boodschap rechtstreeks in de geest van de consument kunt krijgen lang nadat uw plaats van :30 of :60 seconden voorbij is.
Vaak bewijzen radio- en tv-zenders hun klanten een slechte dienst door niet meer te bieden dan een simpele voice-over, snel geschreven tekst en een muzieknummer van GEsproken Jingles om de spot te drijven. Radio- en tv-spots zijn zo snel klaar omdat het station eigenlijk alleen maar om de verkoop van de media geeft en niet om de klant. Deze “Let’s get it on the air mentaliteit”; door de RadIo Jingles en televisiestations heeft zoveel adverteerders verbrand dat ze om deze reden niet enthousiast zijn om terug te springen naar elektronische media. Dus als elektronische media beladen zijn met dit soort problemen, waarom hebben we het er dan hier over? Goede vraag. . .
Eigenlijk hebben de merken die we ons vaak het meest herinneren één ding gemeen waarop ze jaar na jaar hebben vertrouwd om hun naam in ons geweten en onderbewustzijn te brandmerken. Oké vertel me al wat het is!!! Heel eenvoudig – het gebruik van muziek!
Hoe komt het dat muziek het gesproken woord in films ondersteunt en bijdraagt aan de emotie van een tijdloze tekst? De impact van muziek op onze zintuigen is heel reëel en roept herinneringen op zoals weinig andere artistieke vormen. Muziek kan je terugbrengen naar je kindertijd, je hart sneller laten kloppen of je gewoon aan het huilen maken.
Hoe zet je je boodschap op muziek? Allereerst moet je een slogan of thema kiezen dat het beste beschrijft wat je doet. Vaak is dit gedeeltelijk terug te vinden in uw bedrijfsmissieverklaring. Dit thema moet eenvoudig zijn en gemakkelijk te onthouden. Onthoud “GE we brengen goede dingen tot leven”, of “De aanraking en het gevoel van de structuur van ons leven”, en “Ik ben een Pepper – zou jij ook niet graag een Pepper willen zijn!” Ik wed dat je de melodieën van die teksten zong!
Als je eenmaal je thema hebt, denk je misschien aan een muziekstijl waar je de productie op wilt richten. Als uw bedrijf bijvoorbeeld motorfietsen verkoopt, is Rock-n-Roll misschien een favoriete muziekstijl om het dat rebelse geluid te geven. Als je matrassen verkoopt, kan een New Age-instrumentaal met een zachte stem die de plek tagt met je thema of naam perfect zijn.
Nu je mogelijk je thema en muziekrichting hebt geïdentificeerd, kan een muziekschrijver er een melodie aan toevoegen. Als je er echt zeker van wilt zijn dat je nieuwe jingle goed werkt in de beslotenheid van een plaats van :30 & :60 seconden, is het een geweldige manier om naar een jingle/ad-muziekbedrijf te gaan. Het is veel goedkoper dan je denkt en de kwaliteit van je muziek zal veel beter zijn dan een van je vrienden of medewerkers die in het weekend clubafspraken zingen, het te laten schrijven en uitvoeren.
Begrijp me niet verkeerd – af en toe kun je bliksem in een fles vangen die een jingle produceert zonder professionele hulp, maar vaker zal het je gewoon elektrocuteren. Wees niet zoals veel gezelschappen met een vreselijke jingle en die tienduizenden dollars uitgeven om het weekend en week uit te spelen voor een publiek dat er alleen maar om lacht en niet mee, vooral als de spot niet bedoeld was om grappig te zijn.
Een andere reden om naar een professioneel muziekbedrijf te gaan, is dat ze misschien al een :30- en :60-track hebben waarop een re-sing kan worden uitgevoerd. Dit betekent dat het thema over een reeds bestaand nummer kan worden gezongen en dat het dan een nieuwe jingle of reclamesong voor uw bedrijf wordt. Ik doe dit de hele tijd voor klanten die een geweldige productie willen met een beperkt budget. Vaak is exclusiviteit voor deze productie nooit een probleem en zullen opdrachtgevers een re-track jingle vaak jarenlang met groot succes in hun markt gebruiken.
Leave a Reply