Prijsvergelijkingssites duiken steeds vaker op. Ze lijken in het voordeel van de consument te zijn, maar in werkelijkheid zijn ze gewoon een andere vorm van internetbedrijf die commissies verdient van de verkopers van de sites waarnaar ze verkeer sturen.
In de afgelopen paar jaar is er een wildgroei geweest van sites in het VK die gespecialiseerd zijn in huishoudelijke voorzieningen zoals energie, huistelefoon, breedband, mobiele telefoon en meer. Ze presenteren hun bevindingen met veel vertrouwen. Energie prijsvergelijker– Het gemiddelde huishouden verbruikt naar verwachting 20.500 kWh gas en 3.300 kWh elektriciteit per jaar. Ik heb de afgelopen maand verschillende sites geprobeerd met deze verbruikscijfers en hier zijn de resultaten (de werkelijke namen van leveranciers en vergelijkingssites zijn verborgen):
Vergelijk Site A 1080 goedkoopste leverancier a Vergelijk Site B £1006 goedkoopste leverancier b Vergelijk Site C 1021 goedkoopste leverancier c Vergelijk Site D 1006 goedkoopste leverancier b Vergelijk Site E 996 goedkoopste leverancier a Vergelijkingssites F 1005 Goedkoopste Leverancier c
Dus deze vergelijkingssites, die zelfverzekerd hun bevindingen presenteren, kunnen het niet eens worden over welke de goedkoopste leverancier of het meest geschikte tarief is en hebben zeer verschillende schattingen voor de duurste. Natuurlijk halen ze hun inkomsten uit commissies die worden betaald door de verkopers die ze aanbevelen.
Sommige leveranciers weigeren deze introductiekosten te betalen, wat prijsvergelijkingssites ten goede komt (als ze verschijnen) om potentiële klanten bij deze leveranciers weg te jagen. Een manier om dit te doen, is door een gids over klanttevredenheid te laten zien. Het bedrijf dat ik gebruik heeft de hoogste klanttevredenheidsscore (75%) zoals beoordeeld door gerespecteerde consumentenorganisaties, maar het presteert niet goed. De voorkeursleverancier van de vergelijkingssite heeft zelfs een gemiddelde beoordeling van minder dan 40% in dezelfde enquête. Het bedrijf dat ik gebruik, betaalt niet voor advertenties.
Het najagen van de laagste tarieven betekent frequente wisselingen van aanbieder en dus nieuwe incasso-instellingen. Ik hoop dat mijn vorige leveranciers niet doorgaan met automatische afschrijvingen… Telkens wanneer er een prijsverandering in de hele branche plaatsvindt, is het onwaarschijnlijk dat het bedrijf dat het goedkoopst was, het goedkoopste blijft en misschien wel een van de duurste wordt. . Natuurlijk houden prijsvergelijkingssites ervan om klanten te zien afhaken omdat ze meer commissies genereren.
De voor de hand liggende oplossing is om een bedrijf te vinden dat een goede algemene deal biedt (altijd de goedkoopste, maar niet altijd een eerlijke prijs) en dat vol te houden. U kunt een bedrijf vinden dat alle diensten levert die u nodig heeft voor slechts één factuur. Het bedrijf wacht tot de ronde van verhoging of verlaging voorbij is en stelt vervolgens een nieuw tarief in op een niveau dat gericht is op het onderste derde deel van het bereik. Ik gebruik dit en omdat ik breedband krijg (grote waarde – tot 8Mb) en huur van telefoonlijnen, zijn alle oproepen altijd gratis en krijg je ook 5% korting op bellen naar veel landen in het buitenland. Mijn boodschappenrekening! goede jacht!